Het Leander bed

08.12.2015

Het eerste contact met een klant is van groot belang: Hetzelfde doel voor ogen hebben en een goede communicatie staan garant voor een mooi resultaat en een duurzame relatie.

Zo kwam Stig Leander bij G.Desmet aankloppen voor de productie van het Leander Bed.  Een esthetisch sober en eenvoudig ontwerp,  doch een technologische uitdaging.  Het Deense bedrijf Leander kende een organische groei,  wat typerend is voor oprichter Stig Leander.

Altijd al was hij een dromer,  levensgenieter,  wereldreiziger en ambachtsman.

Op zijn 28ste voelde hij een drang om zich te settelen.  Rond diezelfde tijd verwachtte zijn schoonzus een tweeling en hij wilde haar graag helpen.  Daarbij hanteerde hij een pragmatische manier van denken:  "Hoe maak je een complexe situatie comfortabeler?"  Hij maakte een prototypewieg die bestemd was voor de pasgeboren tweeling.  Al snel bleek dat die erg in de smaak viel,  ook bij vrienden en kennissen.  De vraag naar een nieuwe kijk op de babywieg was groter dan verwacht en zo werd Leander geboren.  Eerst werd de wieg alleen in Denemarken verkocht,  maar in geen tijd kreeg Leander de vraag om ze ook in het buitenland te verdelen.

Het meubilair vormgeven in functie van het kind.

Een zuivere vormentaal, bewust omgaan met materialen, het meubilair vormgeven in functie van het kind: Dat zijn de belangrijkste eigenschappen die elk Leanderproduct in zich draagt.  Zo evolueerde de productlijn van een wieg naar het volgende stadium van een pasgeborene:  een babybedje. Duurzaamheid en kwaliteit zitten in de Deense genen én in dit ontwerp.  Het Leander Bed is een babybedje dat meegroeit met het kind tot de leeftijd van ongeveer acht jaar.  Het opmerkelijke is dat Stig niet ontwerpt met de computer, maar, zoals hij zelfs zegt,  “een ontwerp knutselt”.  Met – letterlijk – karton,  touw en wat hout bouwt hij een ontwerp.  Zo ook het Leander Bed:  In nog geen dag waren de ruwe schets en het basisidee uitgewerkt.

Het basisidee was een organische cocon waarin de baby zich geborgen voelt.

Een zuivere vorm die door weloverwogen snijlijnen de mogelijkheid biedt om het bed naar een andere configuratie om te bouwen.  En dit in verschillende stadia,  van baby tot peuter en van kleuter tot junior.

Een leverancier die dezelfde waarden voor ogen heeft.

In het duurzame en verantwoorde verhaal dat Leander brengt,  is het heel belangrijk samen te werken met een leverancier die dezelfde waarden voor ogen heeft.  Enkel gelijkgestemde zielen zorgen ervoor dat het eindproduct voor beide partijen aan de verwachtingen voldoet.  Zo kwam Leander bij G.Desmet terecht.

Houtbuigerij G.Desmet was voor Stig Leander de perfecte leverancier voor alle gebogen meubels.

En zo kwam een duurzame samenwerking tot stand,  waardoor G.Desmet ook werd ingeschakeld voor de productie van andere producten zoals commodes,  verzorgingstafels,  een meegroeistoel en zitmeubels.

Bron:  "DesignX50",  Uitgeverij Lannoo